Για την καλύτερη ενημέρωση του κοινού, δημιουργήσαμε αυτό τον ψηφιακό χώρο ώστε να απαντήσουμε διεξοδικά στις ερωτήσεις που έχουν γίνει προς την καμπάνια της Οργανωτικής Επιτροπής Δημοψηφίσματος για τη ΔΕΘ:
- Τι ακριβώς προβλέπει η πρότασή της Οργανωτικής Επιτροπής Δημοψηφίσματος για τη ΔΕΘ;
Η πρόταση μας διατυπώνεται με σαφήνεια στο ερώτημα του δημοψηφίσματος:
“Συμφωνείτε το εκθεσιακό κέντρο της ΔΕΘ να μετατραπεί με αποκλειστικά δημόσια χρηματοδότηση σε Μητροπολιτικό Πάρκο υψηλού πρασίνου, πολιτισμού και άθλησης, χωρίς νέες κατασκευές, και ταυτόχρονα (α) να διατηρηθούν μόνο τα περίπτερα με θεσμικά αποδεδειγμένη ιστορική αξία και μνήμη, ώστε να αποκατασταθούν και να φιλοξενούν ήπιες εκθεσιακές και πολιτιστικές δραστηριότητες, και (β) οι μεγάλες εκθέσεις να μεταφερθούν σε νέες εγκαταστάσεις σε δημόσια έκταση στη Σίνδο;”
Όταν πραγματοποιηθεί το δημοψήφισμα, οι δημότες/τισσες της Θεσσαλονίκης θα κληθούν να απαντήσουν αν συμφωνούν ή όχι με την παραπάνω πρόταση.
- Προτείνετε να φύγει ολόκληρη η ΔΕΘ στη Σίνδο; Τι μένει, τι φεύγει; Η Διεθνής Έκθεση του Σεπτεμβρίου θα γίνεται στο χώρο της ΔΕΘ;
Όχι, δεν προτείνουμε να φύγει ολόκληρη η ΔΕΘ στη Σίνδο! Προτείνουμε να μείνουν τα ιστορικά κτήρια (Περίπτερα 1, 2, 6, 7 & 8) και να φιλοξενούν ήπιες, θεματικές εκθέσεις (π.χ. Διεθνής Έκθεση Βιβλίου). Στο νέο εκθεσιακό κέντρο στη Σίνδο αντίστοιχα, προτείνουμε να φιλοξενούνται οι εκθέσεις που χρειάζονται περισσότερο χώρο ή/και προκαλούν περισσότερη όχληση. Ειδικά η Διεθνής Έκθεση του Σεπτεμβρίου, μπορεί να αξιοποιεί και τους δύο χώρους.
- Υπάρχει διαθέσιμος χώρος στη Σίνδο και ποιος;
Ναι, υπάρχει. Είναι μια δημόσια έκταση που ανήκει στο Διεθνές Πανεπιστήμιο και βρίσκεται δίπλα σε αυτό, στα όρια δηλαδή του πολεοδομικού συγκροτήματος. Απέχει δέκα λεπτά (10’) από το κέντρο της πόλης και είναι πάνω στους μεγάλους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες. Για τους λόγους αυτούς, είχε ήδη επιλεχθεί τη δεκαετία του 2000 ως η κατάλληλη θέση για τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ – και τότε το ΤΕΙΘ (σημερινή Διεθνές Πανεπιστήμιο) είχε παραχωρήσει την έκταση για αυτόν τον σκοπό.
- Μετά τις τελευταίες υποχωρήσεις και τη διαφαινόμενη αφαίρεση του εμπορικού κέντρου και του ξενοδοχείου από τη σχεδιαζόμενη ανάπλαση, γιατί συνεχίζεται η συλλογή υπογραφών;
Ακόμα και μετά τις πρόσφατες εξελίξεις και τη διαφαινόμενη αφαίρεση του “επιχειρηματικού κέντρου”, τρία καθοριστικά σημεία ξεχωρίζουν την πρόταση της Οργωνατικής από τη στάση της κυβερνητικής πλευράς:
1. Πρέπει να δημιουργηθεί νέος εκθεσιακός χώρος έξω από το κέντρο – και “έξω” σημαίνει στη Σίνδο, αφού εκεί κατέληξαν οι μελέτες δεκαετιών. Αλλιώς, η πίεση για παραπάνω δόμηση στο κέντρο και οι επιπτώσεις από τις βαριές εκθεσιακές δραστηριότητες θα παραμείνουν αφόρητες.
2. Στο ιστορικό εκθεσιακό κέντρο δεν πρέπει να χτιστεί κανένα νέο κτίριο – πρέπει να διατηρηθούν και να αποκατασταθούν τα ιστορικά περίπτερα. Το γκρέμισμα και χτίσιμο είναι μια παράλογη, ξεπερασμένη και περιβαλλοντικά εγκληματική πρακτική.
3. Ακόμα και χωρίς το “επιχειρηματικό κέντρο”, ο κίνδυνος της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΘ παραμένει: είτε με την ανάπλαση μέσω ΣΔΙΤ, είτε με την εκχώρηση του ίδιου του εκθεσιακού έργου. Για αυτό, ό,τι γίνει πρέπει να γίνει με δημόσια χρηματοδότηση και η ΔΕΘ να παραμείνει δημόσια.
Ο μόνος δρόμος για να επιτύχει η πόλη τα παραπάνω, αλλά και να εξασφαλίσει όσα έχει ήδη κατακτήσει, είναι αυτός που ακολουθήσαμε ως τώρα: της μαζικής, κοινωνικής κινητοποίησης μέσω της πρωτοβουλίας για το πρώτο δημοτικό δημοψήφισμα.
- Ποιο θα είναι το οικονομικό κόστος της πρότασής της Οργανωτικής Επιτροπής Δημοψηφίσματος για τη ΔΕΘ; Μήπως θα είναι ακριβότερο από αυτό της πρότασης του Υπερταμείου;
Το κόστος της επιτόπου ανάπλασης, με το γκρέμισμα όλων των υφιστάμενων κτιρίων και την ανέγερση νέων στην θέση τους -μέσα στο κέντρο της πόλης και με πιθανές επιπλοκές, όπως η ανεύρεση αρχαιοτήτων- είναι σίγουρα μεγαλύτερο από το κόστος για την αποκατάσταση των υφιστάμενων (ιστορικών) κτηρίων και την ανέγερση όσων νέων απαιτούνται στη νέα έκταση στη Σίνδο. Επομένως, η πρόταση της Οργανωτικής Επιτροπής Δημοψηφίσματος για τη ΔΕΘ, εκτός από μικρότερο περιβαλλοντικό κόστος, έχει μικρότερο οικονομικό κόστος και προτείνει έργα που μπορούν να ολοκληρωθούν πιο εύκολα και γρήγορα.
- Αν δημιουργηθεί το Μητροπολιτικό Πάρκο που προτείνετε, που θα βρεθούν τα λεφτά για τη συντήρηση του;
Το ετήσιο κόστος για την πλήρη και ολοκληρωμένη συντήρησή και φροντίδα ενός αντίστοιχου πάρκου εκτιμάται στο 1.000.000€. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 0,2% του ετήσιου προϋπολογισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, ή σε 4 ευρώ τον χρόνο ανά κάτοικο. Αυτό το ποσό, ο Δήμος Θεσσαλονίκης μπορεί εύκολα να το εξασφαλίσει από εθνικούς πόρους (πχ Πράσινο Ταμείο) ή ευρωπαϊκά προγράμματα (πχ Ταμείο Ανάκαμψης).
Με αυτά τα χρήματα, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα έχει μια αύξηση κατά 27% του συνολικού του πράσινου, ενώ το κέντρο, η Α’ Κοινότητα, θα δει υπερδιπλασιασμό. Ακόμα και αν μιλήσουμε στυγνά οικονομικά, η οικονομία πόρων μέσω της βελτίωσης της δημόσιας υγείας από αυτή την αύξηση, θα είναι πολύ μεγαλύτερη από το κόστος.
- Ποιος θα ορίσει το ερώτημα στο σχεδιαζόμενο δημοψήφισμα;
Σύμφωνα με τον νόμο (4555/18), την πρωτοβουλία για δημοψήφισμα μπορεί να την πάρει η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου ή το 10% των δημοτών/ισσών ενός Δήμου. Όποιος πάρει την πρωτοβουλία, αυτός ορίζει και το ερώτημα. Στην περίπτωσή μας επομένως, το ερώτημα έχει ήδη οριστεί και είναι αυτό το οποίο αναφέρεται στο αίτημα που συνυπογράφουν οι δημότες/ισσες. Το Δημοτικό Συμβούλιο έχει την υποχρεώσει να ελέγξει αν το ερώτημα τηρεί τις προϋποθέσεις του νόμου, ότι είναι δηλαδή σαφές, μη μεροληπτικό και απαντάται με διαζευκτικό τρόπο, και να προκηρύξει το δημοψήφισμα με βάση αυτό.
- Γιατί στη συλλογή υπογραφών για τη διενέργεια δημοψηφίσματος υπογράφουν μόνο δημότες/τισσες Θεσσαλονίκης;
Γιατί η συλλογή υπογραφών δεν αφορά κάποιο ‘κείμενο γνώμης’, αλλά μια αίτηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος. Την αίτηση αυτή μπορούν να την καταθέσουν, σύμφωνα πάντα με τον Νόμο 4555/18, μόνο δημότες/ισσες του Δήμου, δηλαδή όσοι/ες ψηφίζουν στον Δήμο Θεσσαλονίκης.
Όμως, όσοι/ες κατοικούν πάνω από δύο (2) χρόνια στον Δήμο Θεσσαλονίκης αλλά έχουν τα εκλογικά τους δικαιώματα αλλού, μπορούν εύκολα, μέσα gov.gr, να κάνουν αίτηση μεταδημότευσης, ώστε να υπογράψουν την αίτηση, να συμμετάσχουν στο δημοψήφισμα όταν γίνει αλλά και γενικά να ψηφίζουν στον τόπο που κατοικούν.
Δείτε περισσότερα ΕΔΩ.
- Μπορεί κάποιος/α κάτοικος αλλά όχι δημότης/τισσα Δήμου Θεσσαλονίκης να κάνουν αίτηση για μεταδημότευση;
Το αίτημα για δημοψήφισμα αφορά μόνο κατοίκους του Δήμου Θεσσαλονίκης, δηλαδή όσους/ες έχουν τα εκλογικά τους δικαιώματα εντός του Δήμου. Όσοι/ες κατοικούν πάνω από δύο (2) χρόνια στον Δήμο Θεσσαλονίκης αλλά έχουν τα εκλογικά τους δικαιώματα αλλού, μπορούν εύκολα, μέσα gov.gr, να κάνουν αίτηση μεταδημότευσης, ώστε να συμμετάσχουν στο δημοψήφισμα όταν γίνει , αλλά και γενικά να ψηφίζουν στον τόπο που κατοικούν.
Δείτε περισσότερα ΕΔΩ.
- Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για τη συλλογή υπογραφών;
Μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες, γνωρίζαμε ότι το Υπερταμείο -ως ιδιοκτήτης του χώρου- θα προκήρρυσε το διαγωνισμό για την επί τόπου ανάπλαση μέσα στον Σεπτέμβρη. Μετά όμως τις τελευταίες ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού δεν υπάρχει κάποιο γνωστό χρονοδιάγραμμα από την πλευρά της κυβέρνησης και του Υπερταμείου.
Η συλλογή υπογραφών από την άλλη, δεν έχει από τον νόμο κάποιο χρονικό περιορισμό ή προθεσμία. Το αίτημα θα κατατεθεί όταν συγκεντρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός και στη συνέχεια το Δημοτικό Συμβούλιο είναι υποχρεωμένο να οργανώσει το δημοψήφισμα μέσα σε δύο μήνες.
Πρόθεσή μας ωστόσο, είναι να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία το συντομότερο δυνατό, ώστε να ξεκαθαρίσει τί θα γίνει με τη ΔΕΘ. Στόχος μας επομένως είναι να κατατεθούν οι υπογραφές ως τον Οκτώβριο και σε κάθε περίπτωση πριν προκηρυχθεί ο όποιος διαγωνισμός.
- Είναι το δημοψήφισμα κατάλληλος τρόπος για να παίρνονται τέτοιες αποφάσεις;
Ναι είναι! Η μοίρα της ΔΕΘ καθορίζει την ποιότητα της ζωής στην πόλη μας για πολλές γενιές. Οι κάτοικοι έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν και να συμμετέχουν στη λήψη της όποιας απόφασης. Ο μόνος τρόπος να εξασφαλιστεί αυτή η συμμετοχή, όπως αποδείχθηκε ήδη από την απήχηση της σχετικής πρωτοβουλίας, είναι το τοπικό δημοψήφισμα.
Ο θεσμός των δημοψηφισμάτων έχει κατοχυρωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο ως τρόπος λήψης αποφάσεων με την ενεργή συμμετοχή των πολιτών σε κρίσιμα κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά ζητήματα. Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν διαρκώς την αποτελεσματικότητά του μέσου αυτού, για την επικύρωση των πραγματικών αιτημάτων ή επιθυμιών της πλειοψηφίας